Ανασκόπηση Συζήτησης – Sustainable Future II: Prospects and Challenges of the Energy Sector – Get Involved

Ανασκόπηση Συζήτησης – Sustainable Future II: Prospects and Challenges of the Energy Sector

Στις 5 Μαΐου 2023 πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων η εκδήλωση «Sustainable Future II: Prospects and Challenges of the Energy sector». Η παρούσα δράση έρχεται σε συνέχεια των πρωτοβουλιών της Get Involved γύρω από την θεματική του βιώσιμου μέλλοντος, οι οποίες περιλαμβάνουν το μηνιαίο newsletter του ESG insights όσο και εκδηλώσεις εστιασμένες στις προκλήσεις της πράσινης μετάβασης. Στην παρούσα εκδήλωση μαζί με τo Just In Case, μια φοιτητική ομάδα της Νομικής Σχολής Αθηνών, επιχειρήσαμε να συζητήσουμε σε ένα διαδραστικό μοντέλο – με εισηγήσεις και διάλογο με τους φοιτητές- τις προκλήσεις και το ρόλο της αγοράς ενέργειας στην βιώσιμη ανάπτυξη . Στην εκδήλωση μας τίμησαν με την παρουσία τους 12 επιφανείς εκπρόσωποι του ακαδημαϊκού χώρου, των θεσμών και της αγοράς, ενώ συμμετείχε κοινό 209 ατόμων με ποικιλόμορφο επιστημονικό υπόβαθρο. Παρακάτω συνοψίζονται οι κύριες θέσεις των παρουσιάσεων των ομιλιών της εκδήλωσης:

1ο πάνελ: “Η αγορά ενέργειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ελλάδα: Οι επιπτώσεις των γεωπολιτικών εξελίξεων στην κοινωνική ευημερία”

Στο πρώτο πάνελ συμμετείχαν ως ομιλητές ο κύριος Στάμτσης Γιώργος, Γενικός Διευθυντής στον Ελληνικό Σύνδεσμο Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ), και ο κύριος Δούκας Χάρης, Αναπληρωτής Καθηγητής Ενεργειακής Πολιτικής και Διοίκησης στη Σχολή των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Οι ομιλητές παρουσίασαν τις εξελίξεις στην αγορά ενέργειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ελλάδα και συγκεκριμένα τις επιπτώσεις των γεωπολιτικών εξελίξεων στην κοινωνική ευημερία.
Ο κύριος Στάμτσης στην ομιλία του παρουσίασε τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας και την αγορά ηλεκτρισμού στην Ελλάδα. Αρχικά, εξήγησε τον ρόλο του ΕΣΑΗ, οποίος συνίσταται σε αρμοδιότητες ρυθμιστικής φύσης και ενεργειακής πολιτικής τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την λειτουργία του Χρηματιστηρίου Ενέργειας. Στην συνέχεια, έκανε αναφορά στην ενεργειακή κρίση των τελευταίων ετών, αναλύοντας τα αίτιά της, την κρίση ζήτησης που προκλήθηκε, όσο και την αντίδραση της Ελλάδας σε νομοθετικό επίπεδο στην προσπάθεια μετριασμού των επιπτώσεών της. Μετέφερε τις τρέχουσες συζητήσεις όπως αυτές διεξάγονται σε Ευρωπαϊκό επίπεδο για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ κλείνοντας την εισήγηση του, ο κύριος Στάμτσης πρότεινε μια προσαρμογή στο τρέχον σύστημα της αγοράς ηλεκτρισμού στην Ευρώπη που θα επιτρέψει την επαναφορά της κανονικότητας, υπογραμμίζοντας την σημασία της αξιοποίησης υδροηλεκτρικών συστημάτων και της ευελιξίας στην εποχή των συνεχών αλλαγών.
Ο κύριος Δούκας στην ομιλία του ανέδειξε την σύνδεση και την επίδραση της λειτουργίας της αγοράς ενέργειας στην κοινωνική ευημερία. Αρχικά, παρουσίασε ορισμένα στατιστικά που υποδεικνύουν το δυσανάλογο φορτίο των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης, όπως την ενεργειακή φτώχεια στα νοικοκυριά και συγκεκριμένα στους νέους. Παράλληλα, παρέθεσε τον προβληματισμό του σχετικά με το ενεργειακό μέλλον της Ελλάδας και τόνισε την σημασία της υιοθέτησης και υποστήριξης ενός συστήματος αυτοπαραγωγής ενέργειας, το οποίο θα μπορούσε να παρέχει ενεργειακή ασφάλεια και να αυξήσει την κοινωνική ευημερία. Με αφορμή το δημοσιονομικό αποτύπωμα των παρεμβάσεων για τη στήριξη των καταναλωτών, επισήμανε ότι η ύπαρξη δομημένου επενδυτικού πλάνου με έμφαση στα δίκτυα και την παραγωγή των μεμονωμένων νοικοκυριών θα μπορούσε να έχει σημαντική επίδραση σε μελλοντικές πιέσεις. Τέλος, ο κύριος Δούκας παρουσίασε την τρέχουσα κατάσταση των ηλεκτρικών δικτύων και σημείωσε χαρακτηριστικά την ανάγκη για μια ισότιμη ενεργειακή δημοκρατία με την διαμόρφωση ηλιακής κοινωνικής πολιτικής, αλλά και την ανάγκη δημιουργίας αξίας για τις τοπικές κοινωνίες μέσα από μεγάλα ενεργειακά projects.

2ο πάνελ: “Ελληνικό και Ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο της αγοράς ενέργειας και ο ρόλος των ανεξάρτητων αρχών”

Το δεύτερο πάνελ της εκδήλωσης αποτελούνταν από τον Δρ. Καραγιάννη Βασίλη, Partner στην KLC Law Firm, τον κύριο Ομράν Ορέστη, Partner στην δικηγορική εταιρία DLA Piper και Επικεφαλή του Greece Country Group, την κύρια Ψάλτη Μαρία, Δικηγόρο – Ειδική Επιστήμονα, Προϊσταμένη του Τμήματος «Νομικής Υποστήριξης και Τεκμηρίωσης Αποφάσεων» στην Διεύθυνση Νομικής Υπηρεσίας της ΡΑΕ, την κύρια Σταζίλοβα Ελένη, Senior Associate στην Bernitsas Law Firm και την κύρια Μαστροκούκου Αργυρώ, Associate στην δικηγορική εταιρία Μεταξάς και Συνεργάτες. Οι ομιλητές αναφέρθηκαν στο ελληνικό και ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο της αγοράς ενέργειας, αλλά και στον ρόλο που διαδραματίζουν οι ανεξάρτητες αρχές σε αυτήν.
Ο Δρ. Καραγιάννης στην ομιλία του, εξήγησε αναλυτικά τον ρόλο των αρχών ανταγωνισμού στον τομέα της ενέργειας και ειδικότερα τον ρόλο της Επιτροπής Ανταγωνισμού [ΕΑ] και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής [ΕΕ]. Αρχικά, αναφέρθηκε στο κριτήριο για την εφαρμογή των περί ανταγωνισμού διατάξεων και στο κατά πόσο μπορεί η ρυθμιστική νομοθεσία να αφήνει κάποιο περιθώριο αυτόβουλης δράσης στις επιχειρήσεις. Ειδικότερα, εστίασε στο ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι υπεύθυνη για την ex post (εκ των υστέρων) εφαρμογή των κανόνων ανταγωνισμού, ενώ η ΡΑΕ για την ex ante (εκ των προτέρων) εφαρμογή τους. Συνεχίζοντας, ανέλυσε τους κανόνες περί ελέγχου των κρατικών ενισχύσεων (α. 107-109 ΣΛΕΕ) και τον Κανονισμό Foreign Subsidies (FSR) που συνιστά ένα νέο εργαλείο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αντιμετώπιση ξένων επιδοτήσεων που στρεβλώνουν τους ισότιμους όρους ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά. Τέλος, επισήμανε ότι υπάρχουν εγγενείς δυσκολίες στην ex post εφαρμογή των κανόνων ανταγωνισμού και ότι απαιτείται σαφής οριοθέτηση λειτουργιών αλλά και συνεργασία μεταξύ ΡΑΕ, ΕΑ και ΕΕ για την καλύτερη λειτουργία της αγοράς ενέργειας.
Ο κύριος Ομράν παρουσίασε το θέμα των κρατικών ενισχύσεων στον τομέα της ενέργειας. Πιο συγκεκριμένα, ανέλυσε τις κατευθυντήριες γραμμές για το 2022, οι οποίες καθορίζουν τα κριτήρια συμβατότητας των μέτρων κρατικής ενίσχυσης, βάσει του α. 107 παρ. 3 (γ) ΣΛΕΕ, αλλά και τα μέτρα ενίσχυσης των εν λόγω κατευθυντήριων γραμμών. Στην συνέχεια, επικεντρώθηκε στις κρατικές ενισχύσεις στο πλαίσιο εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου (ΣΕΔΕ) και στα αντίστοιχα μέτρα ενίσχυσής τους. Επίσης, αναφέρθηκε στον Γενικό Κανονισμό Απαλλαγής κατά κατηγορία (ΓΚΑΚ) με τον οποίο καθορίζονται οι όροι συμβατότητας βάσει των οποίων τα κράτη-μέλη μπορούν να εφαρμόζουν μέτρα κρατικών ενισχύσεων χωρίς προηγούμενη κοινοποίηση και έγκριση από την Επιτροπή. Καταληκτικά, μίλησε για τον ν.4414/2016 που περιλαμβάνει μέτρα ενίσχυσης των Α.Π.Ε. στην Ελλάδα και τόνισε ότι η Ε.Ε. δεν είναι ακόμα έτοιμη να δεχθεί επενδύσεις για την πράσινη μετάβαση.
Η κύρια Ψάλτη, στην ομιλία της, παρουσίασε τον ρόλο της Ρυθμιστικής Αρχής της Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.). Αρχικά, ανέδειξε την ιδιόμορφη και, διακριτή από άλλες ιδιωτικές και δημόσιες οντότητες, νομική προσωπικότητα της Ρ.Α.Ε. και τόνισε την οικονομική, προσωπική, θεσμική και λειτουργική της ανεξαρτησία. Εν συνεχεία, απαρίθμησε τις αποκλειστικές αρμοδιότητές της Ρ.Α.Ε., οι οποίες της απονέμονται απευθείας από το ενωσιακό δίκαιο μεταξύ των οποίων βρίσκονται και η ρύθμιση, η εποπτεία και ο έλεγχος των ενεργειακών αγορών. Αναλυτικότερα, οι εν λόγω αρμοδιότητες είναι κανονιστικές, ρυθμιστικές, δικαιοδοτικές και κυρωτικές, ενώ σε αυτές περιλαμβάνονται και συστάσεις σε μορφή «ήπιου νόμου» και νομολογίας. Στην περίπτωση της λιανικής αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου, η ΡΑΕ δεν δύναται να ασκήσει κανονιστικές αρμοδιότητες και παρεμβαίνει ελάχιστα. Σημειώθηκε επίσης, ότι το εθνικό δίκαιο απονέμει στην Αρχή και περαιτέρω αρμοδιότητες, σε άσκηση της διακριτικής της ευχέρειας, με κυριότερες την ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού, την αδειοδότηση των ενεργειακών δραστηριοτήτων και την εποπτεία των αδειούχων. Τέλος, η κύρια Ψάλτη τόνισε την ανάγκη παρακολούθησης του ανταγωνισμού και συνεργασίας Ρ.Α.Ε. και Επιτροπής Ανταγωνισμού, για την αποφυγή στρεβλώσεών του.
Η κύρια Μαστροκούκου μίλησε για την οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων των ρυθμιστικών αρχών σχετικά με τον έλεγχο της αγοράς ενέργειας. Ξεκίνησε την εισήγησή της, παραθέτοντας το θεσμικό πλαίσιο δημιουργίας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Αποβλήτων και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.) και τις αρμοδιότητες της, εκ των οποίων, ιδιαίτερα σημαντική είναι η δημοσίευση της ετήσιας έκθεσης σχετικά με την συμμόρφωση των τιμών προμήθειας προς τις υποχρεώσεις παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας. Ανέδειξε την ύπαρξη θετικών ρυθμιστικών κανόνων που στοχεύουν στην διαφάνεια, στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού και στην διαχείριση των ενεργειακών αδειών. Στην συνέχεια, αναφέρθηκε στον βασικό στόχο της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που είναι η προστασία των καταναλωτών και η ανόθευτη λειτουργία της αγοράς και των επιχειρήσεων. Στην συνέχεια, ανέλυσε το νομικό πλαίσιο συνεργασίας των δύο προαναφερόμενων αρχών και τόνισε το καθήκον για αμοιβαία ενημέρωση και άσκηση εποπτικού ελέγχου. Ειδικότερα, η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. αποτελεί τον ειδικό ρυθμιστή της αγοράς ενέργειας, παρεμβαίνοντας προληπτικά, εφόσον διαπιστώσει πιθανή στρέβλωση του ανταγωνισμού. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, από την άλλη, διευθετεί κάθε ζήτημα κατασταλτικά και ελεγκτικά, διαθέτοντας αποκλειστική αρμοδιότητα εποπτείας. Κλείνοντας την ομιλία της, η κύρια Μαστροκούκου χαρακτήρισε την εν τοις πράγμασι συνεργασία ως μια μορφή διασταύρωσης των αρμοδιοτήτων τους
Η κύρια Σταζίλοβα, στην εισήγησή της, αναφέρθηκε στο πράσινο υδρογόνο ως το καύσιμο του μέλλοντος. Αρχικά, αιτιολόγησε την πρόταξη της χρήσης του πράσινου υδρογόνου κυρίως στον τομέα των μεταφορών και της βιομηχανίας, όπου υφίσταται τεράστια ανάγκη για καύσιμα, η οποία δεν μπορεί να καλυφθεί μόνο με τον πράσινο ηλεκτρισμό. Το πράσινο υδρογόνο, αποτελεί το πιο άφθονο χημικό στοιχείο στο σύμπαν, ενώ παράγεται, μεταφέρεται και αποθηκεύεται εύκολα. Η κύρια Σταζίλοβα επεσήμανε επίσης, την ευκαιρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και δη της Ελλάδας, να αποκτήσουν το δικό τους καύσιμο και σημείωσε πως η Ευρώπη ήδη έρχεται πρώτη με την δημιουργία πάνω από 300 έργων βασισμένων στο υδρογόνο. Έπειτα, εισήγαγε στην συζήτηση την έννοια των “Hydrogen Valleys”, που αποτελούν αυτόνομα περιφερειακά πράσινα οικοσυστήματα, για τα οποία έχει ήδη θεσμοθετηθεί νομοθετικό πλαίσιο από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Υπογράμμισε ακόμα, την ανάγκη δημιουργία Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου με στόχο την χρηματοδότηση συστηματικής αξιοποίησης του πράσινου υδρογόνου. Εστιάζοντας στον ελληνικό χώρο, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάγκη σύνδεσης του εν λόγω εγχειρήματος με τους εθνικούς τομείς ενέργειας. Ανέφερε, τέλος, ότι αναμένονται, άμεσα, σημαντικές εξελίξεις στην εθνική νομοθεσία σχετικά με το θέμα του υδρογόνου.

3ο πάνελ: “Κλιματική αλλαγή, πράσινη μετάβαση της οικονομίας και ο μετασχηματισμός της αγοράς ενέργειας”

Στο τρίτο πάνελ συμμετείχαν με επιστημονικά εμβριθείς αναλύσεις ο κύριος Παπανδρέου Ανδρέας, Καθηγητής στο ΕΚΠΑ, η κύρια Αθουσάκη Έλενα, Επικεφαλής ESG, Βιωσιμότητας και Κλιματικής Αλλαγής στην Motor Oil, η κύρια Λειβαδάρου Ευγενία, σύμβουλος ενεργειακής μετάβασης, η κύρια Κιουμουρτζή Πασχαλιά, Prinos Subsurface Lead στην Energean και ο κύριος Πάνος Απόστολος, Head of Energy Management στην Enel Green Power Hellas.
Ο κύριος Παπανδρέου ξεκινώντας την ομιλία του με την παραδοχή ότι «η φύση δεν γνωρίζει σύνορα» κατέστησε σαφή την αναγκαιότητα συντονισμένης δράσης σε παγκόσμιο επίπεδο κατά της κλιματικής αλλαγής. Θέλοντας να σχηματίσει την ιστορική γραμμή των Θεωρητικών και πρακτικών θεμελίων των διεθνών περιβαλλοντικών συμφωνιών, αναφέρθηκε στην Σύμβαση Πλαίσιο για την Κλιματική Αλλαγή, όπως αυτή υπεγράφη το 1975 και την καθιερωμένη ετήσια διάσκεψη των μερών της για την ανανέωσή της. Αναφέρθηκε, στην συνέχεια, στο πρωτόκολλο του Κιότο, στην Συμφωνία του Παρισίου και το Fit for 55 ως ορόσημα συναίνεσης για τις περισσότερες χώρες με ξεκάθαρο πλέον στόχο για το περιβάλλον και πιο συγκεκριμένα, για την μείωσης της θερμοκρασίας της γης ιδανικά κάτω του 1,5 βαθμού Κελσίου.
Η πανδημία, όπως επεσήμανε ο κύριος Παπανδρέου, και το «κλείσιμο» της οικονομίας εκείνη την περίοδο οδήγησαν σε πτώση της τάξεως του 6% στην παραγωγή αερίου του θερμοκηπίου. Όπως σημείωσε – πρέπει να επιτυγχάνουμε αντίστοιχα αποτελέσματα για να εξασφαλίσουμε την τήρηση των περιβαλλοντικών δεσμεύσεων, γεγονός που αναδεικνύει τον όγκο της αναγκαίας μετάβασης.
Συνεχίζοντας, αναφέρθηκε στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία του 2019, η οποία δίνει ώθηση σε μια σειρά νομοθετημάτων με στόχο την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Πρόκειται για μια διατομεακή και ολιστική προσέγγιση που βασίζεται μεταξύ άλλων και στην κυκλική οικονομία.
Παρά την εισβολή στην Ουκρανία και τα ζητήματα ενεργειακής ασφάλειας που ανέκυψαν, δεν σημειώνεται σοβαρή οπισθοχώρηση στους στόχους που έχουν τεθεί για την μετάβαση σε νέες τεχνολογίες και νέες μορφές ενέργειας, σημείωσε ο κύριος Παπανδρέου. Τα μηνύματα από την Ευρώπη είναι μεικτά, καθώς εξήγγειλε παράλληλα και συνέχιση χρήσης υδρογονανθράκων αλλά και άμεση απεξάρτηση από την Ρωσία μέσω ΑΠΕ. Παράλληλα, η μάχη των εξελίξεων μεταξύ των ΗΠΑ, της Κίνας και της Ευρώπης θα δώσει ώθηση στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, καθώς διακυβεύεται η επικράτηση στο πεδίο της νέας οικονομίας που ανοίγεται. Όσοι δεν προχωρήσουν γρήγορα, θα έρθουν αντιμέτωποι με ένα σοβαρό ανταγωνιστικό μειονέκτημα.

Στην συνέχεια τον λόγο είχε η κυρία Αθουσάκη, η οποία έδωσε μια εικόνα του πλαισίου λειτουργίας του τμήματός της και των καθηκόντων της στην Motor Oil. Η λειτουργία του τμήματος αναπτύσσεται στο δίπολο νομοθεσίες, reports, επικοινωνίες, εταιρική διακυβέρνηση και στρατηγική, ανάπτυξη, δημιουργία, εφαρμογή σχεδίου βιώσιμης ανάπτυξης. Ο ρόλος του τμήματος δεν είναι μόνο ελεγκτικός αλλά και καθοδηγητικός, με βασική μέριμνα την παροχή κατεύθυνσης στην διοίκηση. Ο όμιλος Motor Oil, άλλωστε όπως σημείωσε η κυρία Αθουσάκη, έχει καταγράψει αλματώδη πορεία σε ζητήματα που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή.
Ερωτώμενη για τις προκλήσεις του μέλλοντος αναφέρθηκε στο βασικό «τρίλημμα». Η ενέργεια πρέπει να είναι ταυτόχρονα ασφαλής, να συμβάλει στην βιώσιμη ανάπτυξη και να είναι και προσιτή για όλους.
Ο όμιλος Motor Oil, έχοντας και ως στόχο να μειώσει κατά 30% τις άμεσες (Scope 1) και κατά 30% τις έμμεσες εκπομπές (Scope 2) ως το 2030, προχωρά με ένα υβριδικό μοντέλο που συνδυάζει το παραδοσιακό διυλιστήριο με ένα bio διυλιστήριο. Το υβριδικό αυτό μοντέλο εξασφαλίζει την οικονομική βιωσιμότητα ενώ τα κέρδη θα επενδυθούν τόσο στην συντήρηση και ψηφιοποίηση του διυλιστηρίου όσο και στις νέες τεχνολογίες ενέργειας. Ήδη ο όμιλος Motor Oil συμπράττει με την ΔΕΗ και τον όμιλο Ελλάκτωρ στο πεδίο του υδρογόνου και του ανέμου, αντίστοιχα ενώ δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην διαχείριση των απορριμμάτων.
Χαρακτηριστικά σημείωσε η κυρία Αθουσάκη ότι ο Όμιλος Motor Oil είναι μία “multienergy company”.
Αναφερόμενη σε μία ακόμη μεγάλη πρόκληση, έκανε λόγο για το EU Taxonomy και τους αυστηρούς όρους που αυτό θέτει, καθυστερώντας τρόπον τινά την γρήγορη μετάβαση.
Όσον αφορά τους επενδυτές έκανε λόγο για δύο κατηγορίες επενδυτών με διαφορετική ευαισθησία στα θέματα ESG. Ωστόσο, λόγω των ευρωπαϊκών νομοθεσιών, του EU Taxonomy και των αξιολογήσεων των ιδρυμάτων οι επενδυτές ενθαρρύνονται να επενδύουν σε εταιρείες που πληρούν τις προϋποθέσεις βιωσιμότητας.
Η κυρία Αθουσάκη κλείνοντας, έδωσε έμφαση στην ανάγκη οι θεματικές ESG να ενταχθούν σε όλα τα πανεπιστήμια και κάλεσε τους νέους να ενημερώνονται για τα νέα δεδομένα και να αποκτούν συνεχώς νέα δεξιότητες από διαφορετικούς τομείς (δεξιότητες οικονομικές, τεχνικές, νομικές, ανθρώπινης διαχείρισης).
Η κυρία Λειβαδάρου εστίασε την ομιλία της στο πεδίο των υποδομών και έδωσε μια σαφή εικόνα της πραγματικότητας σχολιάζοντας το γεωπολιτικό, ευρωπαϊκό και εγχώριο πλαίσιο. Μετά την πανδημία και την ενεργειακή κρίση που είχαν ως αντίκτυπο την αύξηση των τιμών της ενέργειας, την αύξηση των τιμών των αγαθών και την αποδιοργάνωση της εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω έλλειψης πρώτων υλών επήλθε σοβαρή μεταβολή και στο υπολογισμένο κόστος των έργων υποδομής ως απόρροια αυτών των συνθήκων. Τόνισε την ανάγκη θωράκισης της χώρας όσον αφορά την ενεργειακή ασφάλεια και ανεξαρτησία ενώ ανέδειξε το γεγονός ότι η ενεργειακή μετάβαση έχει κόστος που σχετίζεται με τον εκσυγχρονισμό και τη δημιουργία νέων υποδομών. Παράλληλα, επεσήμανε την ανάγκη παραγωγής ενέργειας σε εθνικό επίπεδο με απόλυτα προβλέψιμο κόστος.
Το μέλλον, σημείωσε η κυρία Λειβαδάρου, βρίσκεται στους ενεργειακούς κόμβους που θα καθιστούν αυτόνομες και ανεξάρτητες ολόκληρες περιοχές. Το μέγεθος των περιοχών θα εξαρτάται από την ποιότητα των υποδομών. Προκειμένου κάτι τέτοιο να είναι εφικτό και στην Ελλάδα αποτελεί αδήριτη ανάγκη η στοχοθεσία της ΕΕ να μετουσιωθεί σε νομικό πλαίσιο με καθαρό χωροταξικό και σε ύπαρξη συστημάτων που θα ελέγχουν την αδειοδότηση, την κατασκευή, την λειτουργία και την συντήρηση των έργων.
Σε αυτή την προσπάθεια ενεργειακής μετάβασης πρέπει να είναι σύμμαχος και η κοινωνία, υπογράμμισε η κυρία Λειβαδάρου, με την ένταξη των νοικοκυριών στα νέα έργα. Παράδειγμα αποτελούν τα ενεργειακά πάρκα/ συνεταιρισμοί ενέργειας που λειτουργούν στην βάση εξισορρόπησης κατανάλωσης και παραγωγής και γνωρίζουν σημαντική άνθιση σε ολόκληρη την Ευρώπη. Τέλος, η κυρία Λειβαδάρου υποστήριξε ότι το RRF αποτελεί μία εγγύηση ενίσχυσης «πράσινων» κινήσεων από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό.
Η κυρία Κιουμουρτζή στην ομιλία της παρουσίασε το πρόγραμμα Prinos της εταιρείας Energean, το οποίο βρίσκεται σε στάδιο σχεδιασμού. Κεντρικός στόχος του προγράμματος είναι η αποθήκευση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα. Βασική αρμοδιότητα της ομάδας που ηγείται η κυρία Κιουμουρτζή είναι η μελέτη του υπεδάφους. Το πρόγραμμα Prinos αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά εγχειρήματα της Energean προκειμένου να πετύχει τον στόχο του net-zero ως το 2050. Για την υλοποίηση του στόχου αυτού, η εταιρεία προχώρησε σε σειρά ενεργειών όπως η μετάβαση της παραγωγής από πετρέλαιο σε αέριο, επικεντρώθηκε στην ανάπτυξη προγραμμάτων που ασχολούνται με την μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα και επένδυσε σε προγράμματα που βασίζονται στην εύρεση φυσικών τρόπων για την επίτευξη του ανωτέρω στόχου. Στην συνέχεια, δόθηκε έμφαση στις προκλήσεις που συναντά το πρόγραμμα τόσο σε τεχνικό όσο και σε νομικό επίπεδο. Τέλος, σημείωσε ότι στην αγορά παρατηρείται σημαντική πρόοδος στην ανάπτυξη ενός ώριμου περιβάλλοντος, το οποίο θα ενισχύει την υλοποίηση έργων που έχουν ως αντικείμενό τους την αποθήκευση του διοξειδίου του άνθρακα, όπως ακριβώς και το πρόγραμμα Prinos.
Η συζήτηση του πάνελ ολοκληρώθηκε με την τοποθέτηση του κυρίου Πάνου. Ο κύριος Πάνος στην αρχή των τοποθετήσεων του επεσήμανε ότι η ενέργεια έχει ανελαστικά χαρακτηριστικά κοινωνικού αγαθού. Στην συνέχεια αναφέρθηκε στο εικοσιτετράωρο πρόγραμμα προσομοίωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, όπως το έχει διαμορφώσει η Enel Green Power Hellas, το οποίο συνιστά συνίσταται σε ένα σύστημα προβλέψεων τόσο για το πώς θα «κινηθούν» οι τιμές και όσο και για το πώς θα διαμορφωθεί το ενεργειακό μείγμα συνολικά. Οι προβλέψεις αυτές είναι μείζονος σημασίας για την λήψη επενδυτικών αποφάσεων. Σημείωσε,την ανάγκη να γίνουν γρηγορότερα βήματα προς την ενίσχυση των ΑΠΕ στην ΕΕ που συνοδεύονται από μονάδες αποθήκευσης, καθώς αυτές μπορούν να αποτελέσουν βιώσιμες λύσεις στο πρόβλημα της ενεργειακής απεξάρτησης. Κλείνοντας την ομιλία του, υπογράμμισε την ανάγκη αλλαγής του τρόπου με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την ενέργεια, υπενθυμίζοντας την σημασία της εξοικονόμησης ενέργειας ως άμεσης απάντησης στο ενεργειακό πρόβλημα, αλλά και τη σημασία διαμόρφωσης κουλτούρας στους καταναλωτές γύρω από μοντέλα στα οποία δίνεται η δυνατότητα επιλογής στους τελικούς καταναλωτές -προκειμένου να καταστεί η ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές ανταγωνιστική και ελκυστική.